Illustratie met groene tekstwolk met 'Hey' erin

Daan over pleinvrees

Vroeger had Daan nooit last van onbegrijpelijke angstaanvallen. Toen hij zich in het derde jaar van zijn studie plotseling heel slecht voelde, wist hij daarom ook niet wat er aan de hand was. Alhoewel hij in eerste instantie aan een hartaanval dacht, was dat gelukkig niet het geval. Toch ging dat vervelende gevoel niet weg.

“De angstaanval vond ‘s middags plaats. De volgende ochtend heb ik mijn ouders opgebeld. Ik had geen keus, want ik kon niks meer”, vertelt Daan. Op hun advies ging hij vrijwel meteen langs bij een bevriende psychiater in de buurt van zijn ouderlijk huis. Al snel werd duidelijk wat er met hem aan de hand was.

‘Als je toegeeft aan angst, wordt deze groter’

“Ik ben heel blij dat ik meteen begeleiding kreeg, want de angst had mijn leven razendsnel overgenomen. Als je toegeeft aan angst, wordt deze groter. Daarom leerde ik dat ik juist mijn vrees onder ogen moest zien. Met de bus gaan, bijvoorbeeld. Of naar de supermarkt”, vertelt hij. Na een aantal weken kon Daan bij een psycholoog terecht, waar hij zijn therapie heeft voortgezet. Hij vond het prettiger om met iemand te praten die wat meer afstand had tot zijn omgeving.

Elke keer als Daan een angst overwon, bewaarde hij een bewijs. Na verloop van tijd was er een klein stapeltje met papieren op zijn bureau gegroeid. “Er zaten ook ansichtkaarten tussen van mensen die me beterschap wensten, bijvoorbeeld. Doordat ik plotseling lange tijd bij mijn ouders was, viel mijn afwezigheid erg op. Gelukkig reageerde mijn vrienden heel positief”, vertelt hij.

Na een tijd besloot Daan om het stapeltje papieren vorm te geven als een boekje. “Ze waren het bewijs van hoe de blessure in mijn hoofd langzaam aan het genezen was. Het was voor mij belangrijk om mijn overwinningen te documenteren; daar kon ik kracht uithalen”, vertelt hij. Inmiddels heeft hij zelfs een vergelijkbaar werkboek ‘Ik verzamel moed’ uitgegeven gemaakt voor mensen die ook een angststoornis proberen te overwinnen.

Tips van Daan

Als je zelf een angststoornis hebt:

Na een aantal maanden ben ik met zenmeditatie begonnen. Dat heeft mij heel erg geholpen. Door te mediteren, leer je om je gevoel te accepteren zoals het op dat moment is. Datzelfde moet je tijdens een angstaanval doen.

Ook ben ik een enorme voorstander van sporten en hardlopen. Ik kon daardoor een knop omzetten.

Benieuwd hoe je een angststoornis bespreekbaar maakt? Bekijk hier alle tips.

‘Goed naar mijn lichaam leren luisteren’

Inmiddels gaat het goed met Daan. Hij heeft al een aantal jaar zijn angststoornis overwonnen en geleerd om goed naar zijn lichaam te luisteren. “Langzaam maar zeker ben ik met kleine stapjes overeind geklommen. Ik heb geleerd om iets beter om te gaan met de emotie angst. Als ik toch in een spannende situatie terecht kom, kan ik daar een stuk beter mee dealen.”

Illustratie van een geborduurde spreekwolk met het woord 'Agorafoob' erin

Daan's agorafobie en paniekstoornis

Agorafobie ken je misschien als pleinvrees. Als je hier last van hebt, vermijd je plekken als drukke winkels of openbaar vervoer omdat die voor een paniekaanval kunnen zorgen. Tijdens zo’n aanval kun je plotseling erg bang zijn, zweten en hartkloppingen hebben. Het kan zelfs voelen alsof je een hartaanval hebt.

Heb je een paniekstoornis? Dan kunnen meer situaties tot een paniekaanval leiden. Bijvoorbeeld boodschappen halen in de supermarkt of een moeilijk gesprek op je werk.