Steun iemand die een angststoornis of depressie heeft

Angst- en depressieklachten zijn vaak erg persoonlijk. Daardoor kan het lastig zijn om erover te beginnen. Hoe maak je dit onderwerp toch bespreekbaar? Hier vertellen mensen met een angststoornis of depressie wat zij fijn vonden.

Tip 1: Durf te vragen

Als iemand zijn angststoornis of depressie met je durft te bespreken, kost dat lef. Maar hierop reageren kan voor jou ook spannend zijn. Het is immers een gevoelig onderwerp, maar je hebt misschien ook veel vragen.  Als de ander er op dat moment liever niet over doorpraat, kan hij of zij dat zelf aangeven. Maar vraag het later gerust nog een keer.

"Als je iemand kent die ook een angststoornis hebt, dan help je diegene heel erg als je begrip toont. Stel vragen als dingen onduidelijk zijn." - Luthina
Lees Luthina's verhaal

Tip 2: Oordeel niet

Probeer goed te luisteren naar iemand die een verhaal over zijn of haar angststoornis met je deelt. Misschien hoor je iets wat je vreemd vindt, of waar je het niet mee eens bent. Maar iemand die zijn verhaal kwijt wil, is meestal niet benieuwd naar je mening of reactie. Zo iemand is vooral op zoek naar een luisterend oor. Goed luisteren en interesse tonen is het belangrijkst. 

"Mijn vorige vriend zei dat ik altijd alles met hem kon bespreken, maar in de praktijk vond hij het toch lastig om er over te praten. " - Bente
Lees Bentes verhaal

Tip 3: Praten mag, het moet niet

Als iemand zijn verhaal bij je kwijt wil, komt hij vanzelf naar je toe. Soms kan een luchtig 'hoe gaat het met je?' een goede aanleiding zijn voor een ander om een goed gesprek te voeren.

"Oefen niet teveel druk uit op de ander om te praten. Soms is het fijn om de ruimte te krijgen om jezelf even ellendig te voelen." - Bente
Lees Bente's verhaal

Tip 4: Pas op met tips

Stel geïnteresseerde vragen en geef niet meteen tips of advies. Ook al bedoel je het goed. Dat kan de ander het gevoel geven dat de angststoornis makkelijk op te lossen is, alsof hij er niet alles aan doet. Het belangrijkste is dat je luistert.

"Vermijd goedbedoelde adviezen zoals 'Kijk eens naar wat je wél hebt' of opmerkingen zoals 'Het kan altijd erger, je bent er tenminste nog'." - Emmi
Lees Emmi's verhaal

"Als ik tips krijg van iemand die zelf geen angst heeft, voelt het alsof ik de klachten in eigen hand heb. Alsof ik alleen maar de tips hoef op te volgen. Maar het is en blijft een ziekte. Goedbedoelde tips geven mij juist een schuldgevoel." - Marjolijn
Lees Marjolijn's verhaal

"Het is een verademing als iemand oprecht luistert zonder goedbedoelde adviezen te geven. Relativeer niet de angsten of gevoelens van een ander en probeer ook niet te helpen door deze te ontkrachten. " - Eef
Lees Eef's verhaal

Illustratie van roze tekstwolk met de tekst 'Meer lezen' erin

Meer lezen over psychische aandoeningen

Heb je het vermoeden dat iemand in je omgeving een angststoornis of depressie heeft? Kijk dan of die persoon de symptomen van een angststoornis, de symptomen van een depressie of de symptomen van een postnatale depressie heeft.