Foto van zwart shirt met de tekst 'Hey het is oké maak het bespreekbaar' erop

Zo praat je over jouw ervaring met angststoornis of (postnatale) depressie

Je wilt je familie en vrienden soms niet lastig vallen met je angstige of sombere gevoelens. Hoe maak je dit onderwerp toch bespreekbaar? Hier delen ervaringsdeskundigen hun tips met je. Tips over hoe je je op zo’n gesprek voorbereidt en wat je kunt zeggen.

Zo praat je erover als jij last hebt van angst- of depressieklachten

Tip 1: Let op je eigen grenzen

Bedenk van te voren wat je wel en niet kwijt wil en aan wie. Aan vrienden wil je misschien meer vertellen dan aan collega’s.

"Bij nieuwe ontmoetingen kijk ik hoe mensen reageren. Als ik me veilig voel, vertel ik dat ik een Wajong-uitkering heb. Als mensen oprecht geïnteresseerd zijn en doorvragen, vertel ik verder." - Ilona
Lees Ilona's verhaal

Tip 2: Kies jouw eigen plek en tijdstip

Het is niet altijd mogelijk om je eigen moment en plek te kiezen om je angst te bespreken, maar dit is wel prettiger. Kies iemand die je vertrouwt en een plek waar je je op je gemak voelt. En kies liever voor één op één dan voor een groep.

"Ik vertelde mijn verhaal al snel aan de mensen die dichtbij mij stonden." - Emmi
Lees Emmi's verhaal

"Ik schreef een persoonlijke brief over wat er met me aan de hand was. Ik kon de fysieke confrontatie niet aan. Veel vrienden reageerden geschokt, maar die shock veranderde al snel in bewondering voor het feit dat ik mijn masker af had gedaan.” - Leonie
Lees Leonies verhaal

Tip 3: Draai er niet omheen

Hoe meer je om je negatieve gevoelens heen praat, hoe onzekerder je wordt. Dat kan het lastig maken voor een ander om te begrijpen wat je bedoelt. Zeg bijvoorbeeld dat je last hebt van een paniekstoornis. Of dat je somber bent en dat je daarvoor in therapie bent. Zo ben je duidelijk en eerlijk.

"Toen ik 'uitviel' op het werk, heb ik de reden hiervan direct met collega's gedeeld." - Daniëlle
Lees Daniëlles verhaal

"Mijn ervaring is dat mensen respect hebben voor iemand die zich kwetsbaar opstelt. Daardoor voelen zij ruimte om zich ook kwetsbaar op te stellen." - Eef
Lees Eefs verhaal

"Ik kan het me erg aantrekken als vrienden een afspraak afzeggen, maar sinds ik ze heb verteld over mijn verlatingsangst houden ze daar rekening mee. Dan sturen sommigen even een berichtje om te checken of ik oké ben." - Bente
Lees Bentes verhaal

Tip 4: Omschrijf je angstgevoel

Als je het moeilijk vindt om je angstgevoel te omschrijven, denk dan eens aan situaties die anderen ook eng vinden. In een achtbaan gaan of een hele belangrijke presentatie geven, vinden veel mensen eng. Je kunt dit herkenbare gevoel benoemen en aangeven dat jij je vaker of altijd zo voelt.

Tip 5: Maak gebruik van 'Alles goed?'

Als je het moeilijk vindt om het goede moment te kiezen, is de vraag ‘hoe gaat het met je’ of ‘alles goed’ een mooie aanleiding. 'Nee' is ook een antwoord. Zeg eerlijk: ‘Nou, eigenlijk niet zo goed...’ Vervolgens kun je er zo veel over vertellen als jij wil, je bent nergens toe verplicht.

"Ik heb geleerd om geen beloftes meer te doen en zeg dan gewoon dat het nu even niet gaat. Dat is oké." - Daniëlle
Lees Daniëlles verhaal

"Een reactie als 'ik zit niet lekker in mijn vel en vind het moeilijk, maar ik wil het hierbij laten’, is al voldoende." - Leonie
Lees Leonies verhaal

“Niet gelukkig na je bevalling? Praat over je wat je voelt. Dan praten je vrienden ook over hun onwennige gevoelens in het begin. En gaat het niet langer alleen over de roze wolk.” - Jennie
Lees Jennies verhaal

Illustratie van roze tekstwolk met de tekst 'Meer lezen' erin

Meer lezen over psychische aandoeningen

Heb je het vermoeden dat iemand in je omgeving een angststoornis of depressie heeft? Kijk dan of die persoon de  symptomen van een angststoornis, de  symptomen van een depressie of de  symptomen van een postnatale depressie heeft.