Erover praten met deze tips

Een angststoornis is een persoonlijk en gevoelig onderwerp. Daardoor kan het lastig zijn om erover te beginnen. Hoe maak je dit onderwerp toch bespreekbaar? Of je nu zelf een stoornis hebt of iemand kent: hier delen experts en mensen met een angststoornis hun tips met je. Tips over hoe je je op zo’n gesprek voorbereidt en wat je kunt zeggen.

Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen? Je kunt ook meer lezen over verschillende angststoornissen of professionele hulp zoeken, zoals bij een huisarts of therapeut.

Zo praat je erover als jij last hebt van een angststoornis

Tip 1: Let op je eigen grenzen

Bedenk van te voren wat je wel en niet kwijt wil en aan wie. Aan vrienden wil je misschien meer vertellen dan aan collega’s.

"Bij nieuwe ontmoetingen kijk ik hoe mensen reageren. Als ik me veilig voel, vertel ik dat ik een Wajong-uitkering heb. Als mensen oprecht geïnteresseerd zijn en doorvragen, vertel ik verder." - Ilona
Lees Ilona's verhaal

Tip 2: Kies jouw eigen plek en tijdstip

Het is niet altijd mogelijk om je eigen moment en plek te kiezen om je angst te bespreken, maar dit is wel prettiger. Kies iemand die je vertrouwt en een plek waar je je op je gemak voelt. En kies liever voor één op één dan voor een groep.

"Ik vertelde mijn verhaal al snel aan de mensen die dichtbij mij stonden." - Emmi
Lees Emmi's verhaal

"Ik schreef een persoonlijke brief over wat er met me aan de hand was. Ik kon de fysieke confrontatie niet aan. Veel vrienden reageerden geschokt, maar die shock veranderde al snel in bewondering voor het feit dat ik mijn masker af had gedaan.” - Leonie
Lees Leonie's verhaal

Tip 3: Draai er niet omheen

Hoe meer je om je angststoornis heen praat, hoe onzekerder je wordt. Dat kan het lastig maken voor een ander om te begrijpen wat je bedoelt. Zeg bijvoorbeeld dat je last hebt van een paniekstoornis of dat je somber bent en dat je daarvoor in therapie bent. Zo ben je duidelijk en eerlijk.

"Toen ik 'uitviel' op het werk, heb ik de reden hiervan direct met collega's gedeeld." - Daniëlle
Lees daniëlle's verhaal

"Mijn ervaring is dat mensen respect hebben voor iemand die zich kwetsbaar opstelt. Daardoor voelen zij ruimte om zich ook kwetsbaar op te stellen." - Eef
Lees Eef's verhaal

"Ik kan het me erg aantrekken als vrienden een afspraak afzeggen, maar sinds ik ze heb verteld over mijn verlatingsangst houden ze daar rekening mee. Dan sturen sommigen even een berichtje om te checken of ik oké ben." - Bente
Lees Bente's verhaal

Tip 4: Omschrijf je angstgevoel

Als je het moeilijk vindt om je angstgevoel te omschrijven, denk dan eens aan situaties die anderen ook eng vinden. In een achtbaan gaan of een hele belangrijke presentatie geven, vinden veel mensen eng. Je kunt dit herkenbare gevoel benoemen en aangeven dat jij je vaker of altijd zo voelt.

Tip 5: Maak gebruik van 'Alles goed?'

Als je het moeilijk vindt om het goede moment te kiezen, is de vraag ‘hoe gaat het met je’ of ‘alles goed’ een mooie aanleiding. 'Nee' is ook een antwoord. Zeg eerlijk: ‘Nou, eigenlijk niet zo goed...’ Vervolgens kun je er zo veel over vertellen als jij wil, je bent nergens toe verplicht.

"Ik heb geleerd om geen beloftes meer te doen en zeg dan gewoon dat het nu even niet gaat. Dat is oké." - Daniëlle
Lees daniëlle's verhaal

"Een reactie als 'ik zit niet lekker in mijn vel en vind het moeilijk, maar ik wil het hierbij laten’, is al voldoende." - Leonie
Lees Leonie's verhaal

Zo praat je erover met iemand die een angststoornis heeft

Tip 1: Durf te vragen

Als iemand zijn angststoornis met je durft te bespreken, kost dat lef. Maar hierop reageren, kan voor jou ook spannend zijn. Het is immers een gevoelig onderwerp, maar je hebt misschien ook veel vragen. Gelukkig mag je altijd een vraag stellen. Als de ander er liever niet over doorpraat, kan hij of zij dat zelf aangeven.

"Als je iemand kent die ook een angststoornis hebt, dan help je diegene heel erg als je begrip toont. Stel vragen als dingen onduidelijk zijn." - Luthina
Lees Luthina's verhaal

Tip 2: Oordeel niet

Probeer goed te luisteren naar iemand die een verhaal over zijn of haar angststoornis met je deelt. Misschien hoor je iets wat je vreemd vindt, of waar je het niet mee eens bent. Maar iemand die zijn verhaal kwijt wil, is meestal niet benieuwd naar je mening of reactie. Zo iemand is vooral op zoek naar een luisterend oor. Goed luisteren en interesse tonen is het belangrijkst. 

"Mijn vorige vriend zei dat ik altijd alles met hem kon bespreken, maar in de praktijk vond hij het toch lastig om er over te praten. " - Bente
Lees Bente's verhaal

Tip 3: Praten mag, het moet niet

Als iemand zijn verhaal bij je kwijt wil, komt hij vanzelf naar je toe. Soms kan een luchtig 'hoe gaat het met je?' een goede aanleiding zijn voor een ander om een goed gesprek te voeren.

"Oefen niet teveel druk uit op de ander om te praten. Soms is het fijn om de ruimte te krijgen om jezelf even ellendig te voelen." - Bente
Lees Bente's verhaal

Tip 4: Pas op met tips

Stel geïnteresseerde vragen en geef niet meteen tips of advies. Ook al bedoel je het goed. Dat kan de ander het gevoel geven dat de angststoornis makkelijk op te lossen is, alsof hij er niet alles aan doet. Het belangrijkste is dat je luistert.

"Vermijd goedbedoelde adviezen zoals 'Kijk eens naar wat je wél hebt' of opmerkingen zoals 'Het kan altijd erger, je bent er tenminste nog'." - Emmi
Lees Emmi's verhaal

"Als ik tips krijg van iemand die zelf geen angst heeft, voelt het alsof ik de klachten in eigen hand heb. Alsof ik alleen maar de tips hoef op te volgen. Maar het is en blijft een ziekte. Goedbedoelde tips geven mij juist een schuldgevoel." - Marjolijn
Lees Marjolijn's verhaal

"Het is een verademing als iemand oprecht luistert zonder goedbedoelde adviezen te geven. Relativeer niet de angsten of gevoelens van een ander en probeer ook niet te helpen door deze te ontkrachten. " - Eef
Lees Eef's verhaal