Tips en adviezen op de werkvloer

Praten over psychische klachten helpt. Je leert elkaar beter te begrijpen. Maar hoe ga je als werkgever om met de psychische klachten van een werknemer? Wat kan je het beste doen om de werknemer te ondersteunen? En andersom: hoe en wanneer vertel je over je psychische klachten aan je werkgever? Wanneer is het wel verstandig om open te zijn en wanneer niet? Lees hier de tips en adviezen.

Wat kun je als werkgever doen?

  1. Vraag wat medewerkers echt belangrijk en fijn vinden aan het werk of de werkomstandigheden. Vraag ook welke dingen juist stress opleveren.
  2. Bied medewerkers ook aan om tijdelijk minder uren te werken, in een aangepast tempo, op een andere werkplek, of geef praktische ondersteuning.
  3. Denk mee over hoe je dingen die belangrijk zijn voor de medewerker, kunt helpen bereiken.
  4. Vorm teams, zorg dat collega’s elkaar kennen en stimuleer collegiale steun.

Meer informatie vind je in de Sterk door Werk Toolbox.

Leidraad voor de zorg

De NVAB (Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde) ontwikkelde een leidraad die mentale klachten bij zorgmedewerkers helpt voorkomen. Die legt in vier stappen uit wie wat kan doen. 

Werkdruk Wegwijzer TNO

TNO en sociale partners ontwikkelden samen de Werkdruk Wegwijzer. De Wegwijzer leidt je in vijf stappen naar een passende aanpak van werkdruk.

Handige tools en instrumenten op Arboportaal

Op het Arboportaal vind je tools om werkstress en burn-out te voorkomen.

Open zijn op het werk, hoe kun je dat het beste doen?

Of je als werknemer wel of niet open wilt zijn is een persoonlijke keuze. Deze tips kunnen je helpen. 

  1. Vooroordelen
    Er zijn veel vooroordelen over psychische klachten. Als je klachten je werk niet beïnvloeden, kan je beter terughoudend zijn met openheid.
  2. Timing
    Bij voorkeur niet open zijn tijdens de sollicitatie, want dan is de kans groot dat je niet wordt aangenomen. Het is beter wanneer je de werkgever kent en een band hebt opgebouwd.
  3. Wees selectief
    Vertel het niet aan iedereen, wel aan diegene die je vertrouwt en die je kan helpen met wat je nodig hebt. Zoals een leidinggevende of een bedrijfsarts.
  4. Inhoud
    Denk goed na over de inhoud van de boodschap; wees terughoudend met medische informatie zoals een diagnose. Benadruk liever wat je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen.
  5. Stijl van communiceren
    Laat zien dat je ook begrip hebt voor de positie van de werkgever. Geef aan wat je nodig hebt, maar ook wat je zelf gaat doen voor een goede uitkomst.
  6. Voorbereiding
    Bereid je boodschap goed voor. Denk er over na en bespreek het met mensen die je vertrouwt. Oefen je boodschap bijvoorbeeld met vrienden of met een coach.